Wesp: Omzet in aftermarket neemt komende jaren toe

Ook voorspellen de onderzoekers dat de verschuiving naar elektrisch rijden ‘een aanzienlijke impact’ zal hebben op het distributienetwerk.

De onderdelenverkoop in de Europese aftermarket zal in 2035 met 154 miljoen euro toenemen ten opzichte van nu. Dit voorspelt benchmarkbureau Wesp in een nieuw rapport over de elektrificatie van de Europese personenautovloot.

De studie biedt volgens het onderhoudsbenchmarkbedrijf een analyse van hoe de overgang naar elektrische voertuigen de Europese aftermarket de komende tien jaar verandert, met prognoses tot 2035.

Wesp concludeert verder dat over ruim tien jaar de Europese personenautovloot is gegroeid tot 308 miljoen voertuigen, waarvan batterij-elektrische voertuigen (BEV’s) bijna 76 miljoen eenheden zullen uitmaken.

Ouder wagenpark

‘Hoewel BEV’s de omzetgroei met 3,8 procent zullen vertragen, zal de grootste impact zichtbaar zijn op de winstmarges, met een voorspelde daling van 10 procent ten opzichte van de huidige niveaus (van 38,4 naar 34,5%). Deze vertraging in de omzet zal echter worden gecompenseerd door een grotere en oudere Europese personenautovloot’, schrijft het bedrijf.

Ook voorspellen de onderzoekers dat de verschuiving naar elektrisch rijden ‘een aanzienlijke impact’ zal hebben op het distributienetwerk, ‘waarbij middelgrote bedrijven waarschijnlijk de grootste moeite zullen hebben om zich aan te passen aan het nieuwe landschap’.

Bas Wintjes, directeur van Wesp: “Met deze studie willen we de onzekerheid rond de impact op de omzet door de EV-transitie wegnemen. Het is tijd om een op feiten gebaseerde discussie te voeren over de omzetverwachtingen. Op basis van de analyse van miljoenen werkplaatsfacturen kunnen we de omzet in verschillende productgroepen inzichtelijk maken. Natuurlijk zien we grote verschuivingen in producten, maar dit onderzoek zal het vertrouwen binnen de sector vergroten.”

The post Wesp: Omzet in aftermarket neemt komende jaren toe first appeared on Automotive Online.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *