Vrijdag op het AM Schadeseminar | Rondetafelsessie: vrouwen aan zet in de schadewereld

Het AM Schadeseminar begint vrijdag 29 november om 12.00 uur op de IVA Business School in Driebergen. Er zijn nog kaarten beschikbaar voor het evenement.

Vrouwen in de schadebranche kampen met ondervertegenwoordiging in leidinggevende functies en beperkte doorgroeimogelijkheden. De focus op diversiteit en inclusie biedt echter steeds meer kansen. Op het AM Schadeseminar gaan Elise Blonk (eerste autospuiter, Pon), Britt Vonk (eerste autospuiter, Schadenet Rosenboom) en Mariëlle Hurkmans (eigenaar, De Dames van Hurkmans) tijdens een panelgesprek hierover in gesprek.

De redactie van AM/Autoschadeportaal introduceert de deelnemers aan deze rondetafelsessie in drie interviews.

Het AM Schadeseminar begint vrijdag 29 november om 12.00 uur op de IVA Business School in Driebergen. Er zijn nog kaarten beschikbaar voor het evenement.

*

[Tekst gaat verder onder afbeelding.]

Britt Vonk. (Foto: AM Schadeseminar)

Britt Vonk: ‘Het schadeherstel-vak wordt vaak onderschat’

Britt Vonk is eerste autospuiter bij Schadenet Rosenboom.

Hoe ben jij in de schadewereld terechtgekomen?

“Via een vacature van een uitzendbureau, dat een verkorte opleiding aanbood om kennis te maken met het schadevak. Destijds werkte ik in een motorzaak en was toe aan iets anders. Toen ik in aan de slag ging de schadewereld, dacht ik meteen: dit is echt supervet.”

Hoe reageerde je omgeving op het nieuws dat je een technisch beroep ging doen?

“De mensen in mijn omgeving reageerden heel positief. Ze zeiden meteen: dit past precies bij je. Het verbaasde hen niet dat ik dit beroep koos. Ik houd van stoere dingen, rijd motor en quad, ben erg creatief en houd van details. Persoonlijk vind ik Autospuiter ook geen mannenberoep, het is eerder een stoer en creatief beroep. Dus het vak Eerste Autospuiter / schadehersteller past goed bij mij!”

Hoeveel jaar ben je nu bezig als autospuiter?

“Ik werk nu bijna twee jaar bij Rosenboom met één andere spuiter. In totaal zit ik zo’n vijf jaar in het schadevak. Ik begon als leerling bij Muntstad Schade, waar ik vooral de basis leerde en naast werk ook naar school ging. Mijn leraar vond dat ik klaar was voor het examen, al had ik daar zelf nog twijfels over. Toch ging het examen goed en in januari startte ik met mijn diploma op zak bij Rosenboom, waar ik meteen veel vrijheid kreeg om zelfstandig te werken. Door die vrijheid heb ik mijzelf de afgelopen twee jaar kunnen ontwikkelen en ben ik erg gegroeid in het vak.”

Wat kan er beter in de schadeherstelwereld?

“Er zijn genoeg verbeterpunten, maar ik denk dat het vak van een goede schadehersteller vaak wordt onderschat. Neem bijvoorbeeld zwart lakwerk: mensen denken dat zwart altijd zwart is, maar er bestaan wel duizend tinten zwart. Het vraagt veel kennis en kunde om de juiste match te vinden. Schadeherstel blijft handwerk en een kleine fout kan een grote impact hebben. Mocht er een fout gemaakt worden tijdens het herstel, dan kan de winstmarge nihil zijn of kan een klus zelfs verlies opleveren.”

Is het werk complexer geworden de afgelopen jaren?

“Zeker. Waar spuiters vroeger met een paar tinten werkten, zijn er nu soms wel vijftig tinten per kleur per merk. Er komen ook steeds opvallendere kleuren bij, zoals bij Mazda met aangekleurde blanke lak en complexe aanbrengtechnieken. Zelfs vakmensen met jarenlange ervaring hebben soms moeite met de nieuwe kleuren en technieken.”

*

[Tekst gaat verder onder afbeelding.]

Marielle Hurkmans. (Foto: AM Schadeseminar)

Mariëlle Hurkmans: ‘Vrouw zijn in het schadevak is juist een voordeel’

Ondernemer Mariëlle Hurkmans is eigenaar van De Dames van Hurkmans.

Hoe ben jij in de schadewereld terechtgekomen?

“Van jongs af aan zat ik al in de wereld van auto’s, vooral schadeherstel. Mijn ouders startten in 1969 het bedrijf, en wij woonden ernaast. Klanten zaten bij ons gewoon aan de keukentafel. Zo ben ik, zoals ik altijd zeg, genetisch belast met het auto-DNA. Na mijn opleiding aan de IVA en een eerste baan, sprak ik met mijn vader over zijn zorgen rondom de opvolging van het autoschadebedrijf. We bespraken de kansen en mogelijkheden die hij zag, en mijn visie daarop. Aan het einde van het gesprek zei hij: ‘Of jij doet het, of ik verkoop het misschien toch maar.’ Ik besloot uiteindelijk om mijn vader op te volgen en doorliep alle facetten van het vak.”

Hoe reageerde je omgeving erop dat je de autoschadewereld inging?

“Het verraste hen totaal niet. Mijn keuze voor de IVA gaf al aan dat ik richting auto’s en techniek wilde gaan. Dat vind ik oprecht heel leuk. Het was dus eigenlijk heel vanzelfsprekend.”

Hebben jullie ook vrouwelijke autospuiters bij jullie binnen het bedrijf?

“Nee, helaas op dit moment niet. Dat is wel jammer, zeker gezien onze bedrijfsnaam. Maar we hebben wel vrouwelijke automonteurs.”

Hoe is het dan om de mannelijke autospuiters aan te sturen? Is het soms belemmerend om dat te doen als vrouw in een mannenwereld?

“Nee, dat gevoel heb ik niet. Maar het is wel zo dat in het begin zowel klanten als collega’s mijn kennis testten. Uiteindelijk is het managen van een schadebedrijf ook het managen van een team, waarin ieder teamlid vanuit zijn expertise bijdraagt aan het eindresultaat. Als iemand dat goed doet, dan maakt het niet uit of iemand een man of een vrouw is. Voor een vrouwelijke ondernemer in de automotive is het vooral belangrijk om ambitieus te zijn en veel kennis te hebben. Eerlijk gezegd is het een voordeel om vrouw te zijn. Als een vrouwelijke ondernemer haar kennis toont, is er vaak juist extra waardering. Ik merk vaak dat ik, vooral van mannelijke collega’s, extra waardering krijg voor mijn inspanningen. Mijn achtergrond in deze sector ervaar ik als een groot voordeel. Maar verstand van zaken hebben is uiteraard ook een essentiële randvoorwaarde.”

*

[Tekst gaat verder onder afbeelding.]

Elise Blonk. (Foto: AM Schadeseminar)

Elise Blonk: ‘Een goed team is belangrijk’

Elise Blonk is eerste autospuiter bij Pon Center

Hoe ben je in de schadewereld terechtgekomen?

“Ik volgde eerst een opleiding in restauratie van gebouwen, kerken, schilderijen, en dergelijke. Maar dat lag mij niet helemaal. Op een gegeven moment kwam ik een vacature tegen voor leerling-autospuiter. Ik heb simpelweg gereageerd en ben er gewoon voor gegaan. Het was weliswaar ook herstellen, wat matchte met mijn achtergrond, maar qua autoschade had ik geen achtergrond. Ik heb het gewoon geprobeerd.”

Hoeveel jaar ben je nu bezig als autospuiter?

“In totaal ben ik nu zes jaar actief in de schadewereld. Iets minder lang in de autospuiterij. Ik ben begonnen als leerling bij Stern. Toen die vestiging werd gesloten, kon ik niet terecht op een andere locatie, dus ben ik uiteindelijk verder gegaan bij Broekhuis. Zo ben ik doorgegroeid naar mijn huidige functie bij Pon, waar ik nu eerste autospuiter ben, wat ik ook al was bij Broekhuis. Als eerste autospuiter stuur ik mensen aan, maar we doen het natuurlijk samen. Het verschil tussen tweede en eerste autospuiter is dat je wat verder en hoger bent opgeleid.”

Vind jij het werk ook complexer worden?

“Ja en nee. Wat de spuiterij betreft, eigenlijk niet. Maar tegenwoordig hebben we wel te maken met elektrische auto’s, waarbij je niet zomaar aan bepaalde kabels mag zitten. Vooral voor de demontagekant wordt het lastiger, omdat er veel nieuwe systemen en elektronische onderdelen in een moderne auto zitten. In de spuitcabine zie ik het werk zelf niet echt complexer worden.”

Is het soms belemmerend dat je een vrouw bent in een mannenwereld?

“Absoluut niet. Natuurlijk zitten er soms mensen tussen die met een scheef gezicht kijken en zich afvragen: ‘Als zij het moet doen, komt het dan wel goed?’ Maar het grootste deel vindt het juist leuk en stoer dat ik dit werk doe. Vaak zijn mensen vooral nieuwsgierig naar wat ik kan.”

Bovenstaande interviews bevatten passages uit interviews die de afgelopen weken op de website van Autoschadeportaal zijn verschenen. Wilt u de volledige verhalen lezen? Kijk dan op www.autoschadeportaal.nl.

Klik hier voor meer informatie over het AM Schadeseminar.

The post Vrijdag op het AM Schadeseminar | Rondetafelsessie: vrouwen aan zet in de schadewereld first appeared on Automotive Online.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *