‘Volkswagen stopt met het agentuurmodel in Duitsland’

In Nederland blijft de koers ongewijzigd, zo meldt Pon aan AM. ‘Er waren geen concrete plannen voor de invoering van het agentuurmodel voor de Volkswagen-merken (m.u.v. Cupra, red.), en dat blijft zo.’

Volkswagen stopt met het agentuurmodel in Duitsland, dat al van kracht was voor elektrische auto’s, zo weet Automobilwoche nadat het medium een brief van verkoopdirecteur Achim Schaible heeft ingezien. Per 1 januari 2026 is in Duitsland het traditionele dealermodel (weer) van kracht voor alle merken van het Volkswagen-concern, met uitzondering van Cupra.

Uit de brief blijkt volgens Automobilwoche dat de Volkswagen het agentuurmodel in Duitsland afschaft vanwege de hoge complexiteit van twee parallelle verkoopsystemen. Een agentuurmodel voor EV’s en het (traditionele) dealermodel voor brandstofauto’s zou te ingewikkeld zijn. Volgens Volkswagen zijn de marktomstandigheden sinds de invoering van het agentschap in 2020 veranderd en is de marktontwikkeling anders verlopen dan aanvankelijk voorspeld, aldus Schaible.

In Nederland blijft de koers ongewijzigd. Er waren al geen concrete plannen voor de invoering van het agentuurmodel voor alle Volkswagen-merken, en dat blijft zo. “We voeren het agency model alleen voor Cupra om te leren wat dit model kan brengen”, zegt een woordvoerder van Pon tegen AM. “Het agency model is momenteel niet gepland voor onze andere merken in Nederland, en dat is het ook niet geweest.”

Financiële overwegingen

Volgens Automobilwoche spelen ook financiële overwegingen een rol bij het afschaffen van het agentuurmodel in Duitsland. Bij dat model blijft Volkswagen eigenaar van de voertuigen, wat zwaar drukt op de balans van de fabrikant op het moment dat de verkopen tegenvallen. Dealers daarentegen dragen in het klassieke model de verantwoordelijkheid voor de voorraden en kunnen met hun prijsbeleid reageren op de marktvraag.

Daarnaast stelt Automobilwoche dat er onvrede was over de vergoeding: dealers ontvingen een vaste marge van 4 procent per verkocht elektrisch voertuig en een flexibele marge van 2 procent, wat zij te laag vonden. Dealers eisten een vaste marge van 6 procent en een flexibele marge van 3 procent.

De opzegging van het agentuurmodel is mogelijk door een re-integratieclausule, die Volkswagen toelaat de overeenkomsten formeel met een opzegtermijn van 12 maanden te beëindigen. Dat betekent dat dealers uiterlijk vanaf januari 2026 weer voertuigen inkopen bij Volkswagen.

Cupra

Bij Cupra blijft het voorlopig agentuurmodel wel behouden. Bij Skoda en VW-bedrijfswagens was het agentuurmodel voor de invoering ervan al afgeschaft. Voor Audi liggen de agentuurplannen nog op de plank, maar Automobilwoche verwacht dat Audi binnenkort ook afscheid neemt van dat distributiemodel.

Bij andere autofabrikanten verloopt de invoering van het agentuurmodel ook stroef. Ford en Land Rover hebben hun agentuurplannen geschrapt, terwijl de invoering ervan bij Volvo en Stellantis vooralsnog niet van de grond komt. Enkel Mercedes en BMW blijven voorlopig vasthouden aan hun agentuurplannen.

Tegenvallende verkoopcijfers, mogelijke sluiting van fabrieken, gedwongen ontslagen: de lucht boven Volkswagen-thuishaven Wolfsburg wordt steeds grijzer. Hoe kon de Duitse fabrikant zo in de problemen raken? Een reconstructie door AM-freelancer Peter Paul Keizer. ‘De Duitse auto’s moeten innovatiever worden om ook duurder te kunnen worden.’

The post ‘Volkswagen stopt met het agentuurmodel in Duitsland’ first appeared on Automotive Online.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *