Valeo-ceo waarschuwt voor concurrentiedreiging uit China
Périllat stelt voor dat Europa soortgelijke beleidsmaatregelen aanneemt als die in de Verenigde Staten onder de Inflation Reduction Act.
Christophe Périllat, ceo van Valeo, waarschuwt Europese leiders voor de groeiende concurrentiedreiging vanuit China, waardoor leveranciers onder druk staan om hun prijzen te verlagen. Périllat roept de Europese Unie op om een gelijk speelveld te creëren voor de auto-industrie, waarbij hij benadrukt dat zijn boodschap niet als oproep tot protectionisme moet worden gezien.
“Sinds januari 2020 heeft Europa 25 procent van zijn concurrentievermogen verloren ten opzichte van China,” vertelt Périllat aan Automobilwoche. “Dit komt door stijgende energieprijzen, die hebben geleid tot loonsverhogingen en een inflatiegolf. De Europese auto-industrie heeft gelijke voorwaarden nodig om duurzaam te kunnen opereren.”
De Franse toeleverancier Valeo schrapte eerder dit jaar al 1.150 banen. Périllat beschrijft de huidige uitdaging als ongekend. “We zien een Chinees offensief in Europa zoals we dat nog nooit hebben meegemaakt – technologisch, financieel en prijstechnisch.” Toch zijn volgens Périllat Europese autofabrikanten en toeleveranciers niet bang voor concurrentie. “We weten hoe we sneller kunnen innoveren, kosten kunnen verlagen en betere auto’s kunnen bouwen. Daarom verwelkomen we Chinese fabrikanten en toeleveranciers die in Europa willen produceren. Wij houden van concurrentie en zijn er klaar voor.”
Eerlijke spelregels
Périllat benadrukt dat deze bereidheid afhangt van eerlijke spelregels. “Het wordt aanzienlijk moeilijker voor ons wanneer we moeten concurreren met bedrijven die in China opereren onder totaal andere omstandigheden. Europa heeft in slechts een paar jaar 25 procent van zijn concurrentiekracht verloren, en we kunnen het ons niet veroorloven dat deze kloof verder groeit.”
Périllat benadrukt dat zijn standpunt niets met protectionisme te maken heeft. “Ik pleit er niet voor dat Europa een fort wordt. Dit gaat niet om een confrontatie met China; het gaat erom ervoor te zorgen dat de kloof in concurrentiekracht – iets wat de Europese auto-industrie niet heeft veroorzaakt en niet kan veranderen – niet groter wordt.”
Hij stelt voor dat Europa soortgelijke beleidsmaatregelen aanneemt als die in de Verenigde Staten onder de Inflation Reduction Act. “Europa moet eisen dat niet-Europese bedrijven die de markt betreden, een minimum niveau van waardecreatie binnen Europa realiseren,” zei hij. In de VS ligt deze drempel momenteel op 75 procent. “Als we niets doen, zullen meer onderdelen rechtstreeks uit China naar Europa komen, en aangezien ongeveer 80 procent van de waarde van een moderne auto door toeleveranciers wordt gecreëerd, vormt dit een serieus risico.”
The post Valeo-ceo waarschuwt voor concurrentiedreiging uit China first appeared on Automotive Online.
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!