Toch nog geen importheffingen Trump, autobranche wacht af in onzekerheid
“Het is een hele grote opluchting, om toch nog een deal te krijgen”, reageerde Flavio Volpe, de president van de Automotive Parts Manufacturers’ Association (APMA), de Canadese vereniging van fabrikanten van auto-onderdelen.
Een paar uur voor het ingaan van de importheffingen tegen Canada en Mexico, heeft de Amerikaanse president Donald Trump zijn besluiten voor in ieder geval een maand ingetrokken, na ‘goede’ gesprekken met de Mexicaanse president Claudia Sheinbaum en de Canadese premier Justin Trudeau. De 10 procent importheffingen aan China gaan wel door, meldt The Financial Times.
Zowel Sheinbaum en Trudeau deden concessies aan Trump en verzekerden de net weer teruggekeerde Amerikaanse president dat ze minimaal 10 duizend soldaten naar de grens zouden sturen, om drugshandel tegen te gaan. Trump besloot na de gesprekken met de Mexicaanse en Canadese president om de importheffingen dertig dagen te pauzeren.
Het Witte Huis waarschuwde wel: “Als de illegale immigratie- en drugscrisis erger wordt, en de Mexicaanse overheid niet de benodigde stappen neemt om dit te verminderen, zal de president de noodzakelijke stappen nemen om deze situatie op te lossen.”
“Het is een hele grote opluchting, om toch nog een deal te krijgen”, reageerde Flavio Volpe, de president van de Automotive Parts Manufacturers’ Association (APMA), de Canadese vereniging van fabrikanten van auto-onderdelen.
Winnaars en verliezers
Ondertussen wachten (Europese) fabrikanten af hoe de nieuwe termijn van Trump, die vanaf de eerste dag veel druk zet op landen en industrieën, door meteen een trits besluiten te nemen, uit zal pakken voor de autobranche. Eerder schetste Automotive in een analyse al wie de ‘winnaars en verliezers’ kunnen zijn de dreigende importheffingen.
De vooruitzichten zijn matig, omdat veel fabrikanten produceren in Mexico of buiten de Verenigde Staten. Ook is de automotive-industrie nogal vatbaar voor importheffingen, door de complexiteit van de productieketen. The Financial Times kwam ter illustratie met een voorbeeld van een auto-onderdeel dat in Mexico wordt gemaakt, dat wordt bewerkt in de Verenigde Staten, en vervolgens afgemaakt in de Mexico, wat ‘tarief-op-tarief’ zou betekenen.
The post Toch nog geen importheffingen Trump, autobranche wacht af in onzekerheid first appeared on Automotive Online.
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!