Terugblik Automechanika 2024: focus op efficiëntie en EV-reparatie

De Automechanika in Frankfurt is met deelnemers uit 175 landen het grootste aftermarket-event in de wereld. Automotive maakte een rondje langs de velden.

Op het Nederlandse paviljoen op de Automechanika 2024 in Frankfurt draait alles om innovatieve oplossingen voor de aftermarket. Programmamanager Peter Engels van RAI Automotive Industry weet er alles van. Hij houdt zich vooral bezig met het ‘Battery Competence Cluster’ dat als doel heeft om kennis over batterijtechnologie samen te brengen, met name om specifieke maatwerkoplossingen te ontwikkelen voor elektrische toepassingen. De stichting wordt geleid door RAI Vereniging en Brainport Eindhoven. Deelnemende bedrijven zijn onder andere DAF, VDL en Scania.

De Battery Competence Cluster zit, zo legt Engels uit, in een nichemarkt. “De ambitie van de stichting is om batterijpacks te ontwikkelen. Denk aan een batterypack voor een heavy duty-voertuig, waarvan er misschien maar tien van worden gemaakt.”

Daarnaast richt het cluster zich op het verbeteren van de batterijtechnologie. Zo is men erin geslaagd om bijvoorbeeld een cathode 20 procent efficiënter te maken. “Ook ontwikkelden wij een range-extender voor elektrische voertuigen die werkt op waterstof”, voegt Engels toe. “Een dergelijk product is ook interessant voor de aftermarket om later toe te voegen aan een voertuig. Daar ligt onze toegevoegde waarde.”

Werken aan EV’s

Een van de Nederlandse bedrijven op het NL Paviljoen, zoals de stand op de Automechanika officieel heet, is Total Safety Solutions, dat werken aan EV’s veiliger wil maken. Het bedrijf heeft hiertoe een losse laadstekker ontwikkeld (dus zonder laadkabel) waardoor de auto ‘denkt’ dat hij wordt opgeladen. Het idee van de stekker ontstond bij een van de oprichters, die als brandweerman actief is en in de praktijk zag dat de elektrische aandrijflijn van een vol elektrische of hybride auto nog actief kan zijn terwijl de hulpverlening hulp biedt aan inzittenden. “Ons eerste product is dan ook de Emergency Plug”, legt director automotive Marcel van Renselaar uit. “Deze is speciaal ontwikkeld voor hulpverleners om EV’s te immobiliseren, zodat ze veilig te werk kunnen gaan.”

(Foto: Michael van Wijngaarden)

Veiligheid

Het duurde niet lang voordat er vraag ontstond vanuit de aftermarket voor een vergelijkbaar product dat in de werkplaats gebruikt kan worden. Van Renselaar: “De Garage Plug is in de basis hetzelfde product. Je stopt de ‘stekker’ in de laadpoort van de auto waarna deze niet meer ongewild kan wegrijden. Bijvoorbeeld een monteur die de auto onbewust in Drive zet, of de eigenaar die in de wachtruimte zit te wachten en met zijn telefoon de functie voor autonoom inparkeren inschakelt. Beide situaties zijn levensgevaarlijk. Met deze plug houd je werken aan elektrische auto’s veilig.”

Efficiënter werken

Een andere speler in de aftermarket waar innovatie centraal staat is het Taiwanese Getac. Het bedrijf brengt ‘robuuste, military grade-producten op de markt. Dat zijn onder andere laptops, tablets, draagbare camera’s en videosystemen die het werk van de monteur in de werkplaats moeten vereenvoudigen en het contact met de klant moeten verbeteren.

Het efficiënter maken van werkplaatsprocessen is een van de doelstellingen van Getac, legt Russel Younghusband uit. “Handmatig werk en de beslissingen die hiermee gepaard gaan, kosten enorm veel tijd. Denk aan de monteur die een ervaren collega om raad moet vragen voordat hij verder kan. Maar denk ook aan de communicatie richting de klant over een werkplaatsfactuur. Die kan vaak veel beter. Wij kijken naar het hele proces, van het moment dat een klant contact opneemt totdat de factuur de deur uitgaat.”

Daarnaast richt Getac zich op het ondersteunen van de monteur bij het uitvoeren van zijn of haar werk. Het bedrijf maakt hiervoor gebruik van AI. “We zetten het bijvoorbeeld in bij het identificeren van onderdelen. Simpel gezegd: een monteur heeft hiervoor een camera beschikbaar. Deze is verbonden met onze systemen en filmt de motorruimte, identificeert de onderdelen en ons systeem kan deze direct online bestellen. Dat bespaart veel tijd in de werkplaats.”

Freek Blekxtoon, de nieuwe directeur van NRF e-mobility, een Nederlands bedrijf dat onderdelen voor hybride en elektrische voertuigen op de aftermarket brengt, was ook aanwezig op de Automechanika met een Nederlandse delegatie. “In de aftermarket is toegang tot voertuigdata een heet hangijzer. Voor vrije reparateurs blijven zaken zoals connected car en embedded vehicles een moeilijk onderwerp. We moeten er daarom onder andere voor zorgen dat we eerder de data en de toegang hebben.” Blekxtoon vertelde dat NRF door middel van e-learnings, certificeringen en partnerschappen met aftermarketspelers en verschillende opleiders het monteursvak aantrekkelijker wil maken.

Freek Blekxtoon is spreker tijdens het Automotive Schade Seminar 2024 en geeft op 29 november een presentatie over de toenemende mate van complexiteit bij autoreparatie van nieuwe EV’s.

Schadeherstel

Axalta presenteerde verder in Frankfurt de Nimbus, een nieuw ‘customer experience platform’ voor schadeherstelklanten. Zo wil het bedrijf de data uit workshops verbinden om werkprocessen te optimaliseren. Patricia Morschel, vice president marketing & commercieel global refinish bij Axalta, maakt zich geen zorgen over het feit dat werkplaatsen geen data willen leveren. “Zodra werkplaatsen de effectiviteitslag zien die Nimbus biedt, willen ze wel meedoen. Met de cloudservice hebben wij een systeem ontworpen waarmee werkplaatsen gemakkelijk Axalta-producten kunnen bestellen. Wij kunnen problemen van werkplaatsen op afstand constateren en kpi’s opstellen. Wanneer een bedrijf de tool gebruikt, kunnen zien we welke werkplaatsen problemen ondervinden met hun verfgebruik. We weten bijvoorbeeld zelfs welke schilder te veel verf gebruikt voor een auto”, vertelt Morschel. Axalta is van plan om de cloud-service volgend jaar uit te rollen in Amerika en Europa.

(Foto: Robert L. Smid)

Meer aftersales

Ook Denso, dat zijn hoofdkwartier in Weesp heeft, was van de partij op de Duitse beurs. Fatiha Laauich, manager PAN EU strategic marketing aftermarket en industrial solutions: “De Automechanika is een mooie kans om met retailers in gesprek te gaan. Normaal gesproken doen we dat niet zo vaak, want onze distributeurs onderhouden het contact. Ook is het voor ons altijd belangrijk om onze technologieën en toekomstige plannen te delen, helemaal in ons 75-jarig bestaan.”

Schaeffler was ook aanwezig op de Automechanika. Sinds dit jaar onder een nieuwe naam: Schaeffler Vehicle Lifetime Solutions (VLS). In zijn presentatie spreekt ceo Jens Schüler over een hernieuwde belofte om winstgevende, markt- en garagegerichte oplossingen te bieden die nodig zijn voor verbrandingsmotoren, hybrides of elektrische auto’s. “Wij zullen garagisten gedurende het hele proces ondersteunen, door reserveonderdelen en reparatiekits te leveren in OE-kwaliteit.”

(Foto: Robert L. Smid)

The post Terugblik Automechanika 2024: focus op efficiëntie en EV-reparatie first appeared on Automotive Online.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *