SWOV: Minder ongevallen door geavanceerde rijhulpsystemen

Hoewel ook verbeteringen van de verkeersveiligheid worden gerapporteerd, zijn de cijfers mogelijk wel minder positief dan voorspeld vanuit theorie.

Geavanceerde Rijhulpsystemen in auto’s hebben een overwegend gunstig effect op de verkeersveiligheid doordat ze botsingen kunnen voorkomen. Vooral Forward Collision Warning (12%) en Automatic Emergency Braking-systemen (13%) hebben positieve effecten. Dit blijkt uit het SWOV-rapport Veiligheidseffecten van Geavanceerde Rijhulpsystemen (ADAS).

In opdracht van Rijkswaterstaat geeft SWOV in het rapport een overzicht van cijfers uit onderzoeken naar verkeersveiligheidseffecten van geavanceerde rijhulpsystemen (Advanced Driver Assistance Systems, ADAS). “Hoewel de hoeveelheid beschikbare cijfers, en daarmee de betrouwbaarheid van bevindingen, nog beperkt is, geven de cijfers die zijn gevonden een overwegend positief beeld van deze effecten”, schrijft SWOV.

Voor combinaties van ADAS zijn de effecten wisselend, schrijven de onderzoekers. Hoewel ook verbeteringen van de verkeersveiligheid worden gerapporteerd voor de meeste combinaties, zijn de cijfers mogelijk minder positief dan voorspeld vanuit theorie. Dit zou te maken kunnen hebben met ‘redundantie van systemen’, in de zin dat ze functioneren in dezelfde situaties en dezelfde ongevallen voorkomen, of met onvoorziene negatieve effecten.

Bestuurders kunnen bijvoorbeeld te veel vertrouwen stellen in de technologie (‘overtrust’) wat leidt tot onvoldoende aandacht voor de rijtaak, of juist te weinig vertrouwen (‘undertrust’) wat ertoe leidt dat ze ADAS niet gebruiken, waardoor potentieel voordelige effecten zich minder voordoen dan verwacht.

The post SWOV: Minder ongevallen door geavanceerde rijhulpsystemen first appeared on Automotive Online.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *