S&P Global: Winst autofabrikanten krimpt door importheffing VS

Voor Volvo, Jaguar Land Rover, General Motors en Stellantis komt ruim 20 procent van hun verwachte winst in gevaar.

Europese en Amerikaanse autofabrikanten moeten rekening houden met gemiddeld 17 procent minder winst per jaar als de Verenigde Staten importtarieven opleggen aan de Europese Unie, Canada en Mexico. Dat meldt kredietbeoordelaar en marktonderzoeker S&P Global. Het gaat dan om de winst voor aftrek van onder meer belastingen en rente.

De aankomende Amerikaanse president Donald Trump heeft gedreigd importtarieven van 25 procent in te voeren voor goederen uit Mexico en Canada. Daarnaast dreigde Trump tijdens zijn verkiezingscampagne met heffingen tot 20 procent op goederen uit de rest van de wereld, waaronder Europa.

In dat geval komt voor Volvo, Jaguar Land Rover, General Motors en Stellantis ruim 20 procent van hun verwachte winst in gevaar volgend jaar. Volvo en Jaguar Land Rover zouden volgens S&P Global lijden onder de heffingen omdat zij afhankelijk zijn van productie in Europa. General Motors en Stellantis zijn ook “bijzonder kwetsbaar”, omdat deze fabrikanten een groot deel van hun auto’s in Mexico en deels in Canada in elkaar zetten.

De risico’s voor andere fabrikanten zijn beperkter, stelt S&P Global. Volkswagen en Toyota riskeren 10 tot 20 procent minder winst in 2025. Voor BMW, Ford, Mercedes-Benz en Hyundai is dat minder dan 10 procent.

CO2

Naast mogelijke importheffingen krijgen Europese autofabrikanten ook te maken met strengere EU-regels voor de uitstoot van auto’s. Op dit moment mogen nieuw verkochte auto’s gemiddeld 116 gram CO2 per kilometer uitstoten. Vanaf volgend jaar zakt dat naar 94 gram per kilometer. Als de limieten worden overschreden, kan dat leiden tot boetes van 95 euro per gram overschrijding, vermenigvuldigd met het aantal verkochte voertuigen. Dergelijke boetes kunnen voor grote autofabrikanten in de honderden miljoenen euro’s lopen. Inmiddels hebben meerdere lidstaten de EU gevraagd de regels uit te stellen en Duitsland overweegt geen boetes te zullen heffen.

“We verwachten dat verzachtende acties de mogelijk hogere tarieven beheersbaar zullen maken, maar de gecombineerde effecten van tarieven, strengere CO2-regelgeving in Europa vanaf 2025, en druk op de winst door sterkere concurrentie in China en Europa zouden het risico op kredietverlagingen kunnen vergroten”, stelt de kredietbeoordelaar.

The post S&P Global: Winst autofabrikanten krimpt door importheffing VS first appeared on Automotive Online.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *