Smeermiddelenmarkt onder druk: kwaliteit en kennis belangrijker dan ooit

Door de komst van EV’s ligt er volgens Eurol Lubricants steeds meer nadruk op de kwaliteit van smeermiddelen. Hoe wappert de vlag in olie- en smeermiddelenland? ‘Er komt meer nadruk op de kwaliteit van smeermiddelen’.

Fabrikanten van smeermiddelen zien een uitdagende periode aan de horizon opdoemen. Dat komt niet in de laatste plaats door verduurzaming en het groeiende aantal EV’s in het wagenpark. Elektrische auto’s hebben minder bewegende onderdelen dan auto’s met fossiele aandrijving door het ontbreken van een verbrandingsmotor. En dus zou de vraag naar smeermiddelen logischerwijs kunnen dalen. Het Nederlandse Eurol Lubricants, producent van onder meer motorolie, rem- en koelvloeistof en sprays, maakt zich echter geen zorgen en verwacht dat de toekomst ‘gesmeerd’ zal blijven lopen.

“Smeermiddelen zullen altijd nodig zijn”, is Dennis Marsman, hoofd merk, marketing & communicatie bij Eurol, duidelijk. “Ongeacht hoe een voertuig of machine wordt aangedreven, alles wat beweegt moet gesmeerd worden. Ik geloof dat smeermiddelenbedrijven de opdracht hebben om voor verschillende markten innovatieve en duurzame smeermiddelen te ontwikkelen, producten die zorgen voor betere prestaties. Dit betekent dat we een nieuwe generatie smeermiddelen ontwikkelen die vriendelijker zijn voor mens en milieu en tegelijk zorgen voor minder energieverlies, lagere CO2-uitstoot en langere levensduur.”

Kennis

Het is volgens de smeermiddelenfabrikant essentieel dat er meer kennis over EV’s en smeermiddelen wordt overgedragen, juist om vooroordelen en misvattingen te voorkomen. Zo heeft Eurol een eigen academy opgericht om ‘actief kennis te delen over smeermiddelen’ voor gebruikers van Eurol-producten. Volgens Marsman gaan er nu een aantal onjuiste ideeën over smeermiddelen de ronde. Het product wordt, zo stelt hij, soms als fossiel en daardoor vies gezien. “Ik zie dat anders,” aldus Marsman.

“Ik geloof dat er juist minder fossiele brandstoffen worden gebruikt bij de productie van smeermiddelen dan velen denken. Veel mensen staan er niet bij stil dat maar één procent van een vat ruwe olie geschikt is voor smeermiddelenproductie. Onze huidige wereldeconomie draait op koolwaterstoffen. De plastic-, rubber- en schoonmaakmiddelen en verfindustrieën gebruiken ook nog altijd veel van oorsprong olieproducten. Wij hebben alternatieven, maar als de wereld nu van de ruwe olieverwerking af moet, komen er bij veel industrieën grotere uitdagingen bij. Overigens kunnen smeermiddelen ook vanuit hernieuwbare grondstoffen ontwikkeld worden, zowel op plant- of dierbasis en/of met opnieuw gewonnen grondstoffen”.

Het belang van hoogwaardige smeermiddelen wordt nog te vaak onderschat

‘Heavy duty’

Marsman erkent wel dat er het nodige gaat veranderen in de wereld van smeermiddelen. “Wanneer de elektrificatie verder doorzet neemt het volume motorolie af”, zo stelt ­Marsman. “Hierdoor komt er meer nadruk op de kwaliteit van smeermiddelen. Wij moeten dus de markt ervan overtuigen dat ze te maken hebben met een kwalitatief goed product, een die het verschil kan maken, zeker in deze tijd waar we in toenemende mate te maken hebben met kleinere verbrandingsmotoren, bio-bestanddelen in brandstoffen en milieumaatregelen. Het belang van hoogwaardige smeermiddelen om problemen tegen te gaan, zoals motorvervuiling en uitstoot, wordt nog te vaak onderschat.”

Vervolgens benadrukt Marsman dat er, ondanks de elektrificatie, geen einde aan het gebruik van smeermiddelen komt maar dat de focus verschuift naar zwaardere voertuigen. “Elektrische voertuigen hebben nog steeds andere vloeistoffen en vetten nodig,” zegt Marsman. Wij richten ons daarom naast EV’s ook op de zware markt (heavy duty, red.) van grote elektrische voertuigen waar wij de productlijn ‘E-Heavy Duty’ voor ontwikkeld hebben. Deze lijn helpt elektrisch materieel efficiënter te draaien en verlengt de levensduur van accu’s, wat energiebesparing oplevert.” Eurol werkt daarnaast aan nieuwe producten voor de EV-automarkt, aldus Marsman.

Koelvloeistoffen

Net zoals Petronas vorig jaar, benadrukt Eurol nu ook het belang van koelvloeistoffen in de heavy-duty sector. Jochem Verheij, senior technical advisor bij Eurol, geeft meer inzicht. “Koelvloeistoffen zijn onder meer belangrijk voor heavy duty-markten zoals truck, transport, agri en grondverzet en deze productgroep is daarom ook onderdeel van ons kernassortiment. Ik voorspel een verschuiving van technologie en eisen ten aanzien van koelvloeistoffen. Dat komt door de verschillende soorten systemen die EV’s en hybrides hebben.”

Verheij schetst een voorbeeld: “Om snel te kunnen laden en om de batterij in optimale conditie te houden bij temperatuurschommelingen zie je steeds meer direct gekoelde batterijpakketten voorbij komen. De koelvloeistof moet hiervoor aan eisen voldoen die weerstand bieden tegen het geleiden van stroom, zeker ook in geval van ongelukken. Een beschadigde batterij zou in zo’n geval via de vloeistof een kortsluiting of anderszins gevaarlijke situatie kunnen veroorzaken. Wereldwijd wordt er aan specificaties gewerkt hiervoor en wij houden deze ontwikkelingen nauwlettend in de gaten.”

Service

Volgens Eurol is de eindgebruiker ‘een bepalende factor voor smeermiddelenproducenten’. Het bedrijf zet daarom meer in op serviceverlening. Marsman: “Wij richten ons primair op de professionele eindgebruikers. Uiteindelijk werken zij elke dag met onze producten en ervaren als geen ander de meerwaarde van onze producten en diensten. Onze adviseurs hebben elke dag contact met deze doelgroep. Van deze aanpak profiteren onze dealers, want zij doen de verkoop.”

Volgens Eurol heeft het bedrijf in de Nederlandse thuismarkt een stabiele positie in de automarkt. Dat komt, zo stelt Marsman, onder andere door de technische en commerciële ondersteuning die het bedrijf biedt bij dealer- en servicepunten. “Voor de automotive zijn onze serviceconcepten en digitale ondersteuning erg belangrijk en hier zetten we sterk op in. Daarnaast gaan we in de toekomst meer innovatieve en duurzame productlijnen introduceren. De carbon neutral lijn is hiervan een mooi voorbeeld.”

Dennis Marsman. (Foto: Eurol)

Additieven

Eurol ziet echter ook risico’s: door het gebruik van alternatieve oplossingen ontstaan er risico’s voor de bestaande motoren. “In de huidige technologische wereld zien we steeds meer verouderende ‘exotische technologieën’. Dit zijn oplossingen die fabrikanten hebben geïntroduceerd om de uitstoot te verlagen. Een voorbeeld hiervan is downsizing, waarbij kleine motoren, zoals 3-cilinders, hoge vermogens leveren dankzij turbo’s en direct ingespoten benzinesystemen. Hoewel deze technologieën als modern worden beschouwd, zijn ze inmiddels vaak al meer dan 10 jaar oud en hebben auto’s die hiermee zijn uitgerust inmiddels respectabele kilometerstanden bereikt.”

Vaak is vervuiling en schade al aanwezig voordat actie wordt ondernomen

Verheij vervolgt: “Door de combinatie van kleine motoren en hoge vermogens ontstaan er hogere temperaturen. Bij deze temperaturen ontstaat sneller vervuiling, vooral in combinatie met het gebruik van biobrandstoffen. Dit kan leiden tot problemen, zoals injectoren die niet goed werken, vastzittende zuigerveren en een hoger verbruik van olie en/of brandstof. Het belang van additieven, zowel voor de brandstoftank als de motorolie, is daardoor groter dan ooit. Preventief onderhoud met additieven kan helpen om problemen te voorkomen. Maar vaak is de vervuiling en schade al aanwezig voordat actie wordt ondernomen. In dat geval kunnen bepaalde producten worden ingezet als probleemoplossers. Daar hebben wij natuurlijk de producten voor.”

Jochem Verheij. (Foto: Eurol)

Onafhankelijke formule

Smeermiddelenfabrikanten benadrukken vaak de hoge kwaliteit van hun eigen producten, en gebruiken dit logischerwijs als promotietool. Zo presenteerde Petronas vorig jaar nog een nieuw product samen met zijn toekomstvisie waarbij duurzaamheid en ook kwaliteit centraal staan. Automotive benaderde een onafhankelijke formule om uit te leggen waar zij vooral waarde aan hechten op smeermiddelgebied. “Wij vinden het belangrijk dat een autobedrijf vrijheid heeft in de keuze van spullen die hij aanschaft. De producten die het bedrijf gebruikt moeten natuurlijk voldoen aan de OE-specificaties en aan publieksvoorwaarden. Dat kan dan een Shell-olie zijn, of een MPM-olie, een Kroon-olie maar natuurlijk ook een product van Eurol”, aldus een formule (die anoniem wil blijven).

Dat een onafhankelijke garageformule de garagist vrijheid van keuze wil bieden is een heldere boodschap, maar hoe verloopt de samenwerking tussen een formule en de smeermiddelleveranciers? “Formules worden ondersteund door een grossier, en een grossier heeft vaak een voorkeursolie. Zo heeft LKQ MPM-olie in het eigen assortiment, waardoor een LKQ-garageformule eerder dit merk zal gebruiken. Maar als je onafhankelijk bent, is een garagist niet verbonden aan een voorkeursoliemerk.”

Trainingen

Met alle nieuwe producten die smeermiddelenproducenten bedenken om motoren en batterijen sterk te houden komen trainingen nog meer centraal te staan. Dat herkennen verschillende formules. Zo biedt Partspoint bij zijn nieuwe locatie in Aalsmeer vanuit Tech360 bijvoorbeeld ook praktische en theoretische diagnose- en EV-trainingen.

Ook de (niet bij naam genoemde) formule zet daarop in. “Wij richten ons veel op EV-trainingen. Daarin vinden wij het belangrijk dat de autoverkoper, de receptionist, de eigenaar en iedereen eromheen genoeg kennis rondom EV’s in huis hebben (red., dus ook over smeermiddelen). Het is belangrijk dat als een ondernemer langskomt die twijfelt over zijn aankoop, dat hij gerustgesteld kan worden met goed advies.” Zo stelt de formule dat tegenwoordig kennis van bepaalde belastingwetgeving, verschillende laadvormen maar ook een gedeelte productkennis belangrijk is om een klant gerust te stellen. Zo draait de smeermiddelenwereld om meer dan alleen motorolie verversen. “Iedereen in een organisatie vindt het toch wel prettig als hij een goed kennisniveau heeft in gesprek met de klant.”

The post Smeermiddelenmarkt onder druk: kwaliteit en kennis belangrijker dan ooit first appeared on Automotive Online.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *