Paul de Vries: Het is een puinhoop bij Stellantis
Stellantis verliest niet alleen zijn financiële waarde, maar ook zijn identiteit, aldus AM-columnist Paul de Vries. ‘Het is niet alleen in de VS slecht gesteld; ook in Nederland en Europa klaagt elke ondernemer die ik spreek bij Stellantis.’
Ik ben net terug uit de Verenigde Staten, waar ik een presentatie heb gegeven op de Digital Dealer Conference & Expo. Daar kon ik niet ontsnappen aan een ‘hot topic’: de ‘decline’, de implosie van de Amerikaanse merken van Stellantis: Chrysler, Jeep, Dodge en Ram.
Nog geen jaar geleden lag iedereen in de financiële wereld aan de voeten van Tavares, de ceo van Stellantis, vanwege de sterke financiële resultaten. Nu is Stellantis ruim 40 procent van zijn waarde kwijt. En erger: zijn identiteit. Dealers in de VS klagen steen en been en stappen samen met de vakbonden naar de rechter omdat ze zien dat Stellantis is verworden tot een financieel conglomeraat dat toevallig saaie auto’s met verschillende badges produceert.
In Amerika is Chrysler bijna vergeten en heeft Dodge geen visie meer.
Ondertussen gaan de merken onder die badges naar de bliksem. Stellantis, met zijn veertien merken, wil zelfs Lancia nieuw leven inblazen, maar het bedrijf is niet in staat om een merk goed neer te zetten, laat staan om er een uit de mottenballen te halen. In Amerika is Chrysler bijna vergeten en heeft Dodge, na de exit van topman Tim Kuniskis, geen visie meer. De voorraden lopen gevaarlijk op en zelfs bij winstmaker RAM is het hommeles. RAM, ondanks dat het pickup-segment het populairst en meest winstgevend is in de VS, heeft een van de grootste onverkochte voorraden bij de dealers staan.
Rampzalige kwaliteit
Zelfs bij Jeep, mijn favoriete merk, is het crisis. Cultmedewerker en head of sales Jim Morrison is vertrokken na drie decennia ziel en zaligheid voor het merk te hebben gegeven. En het is niet alleen in de VS slecht gesteld; ook in Nederland en Europa klaagt elke ondernemer die ik spreek bij Stellantis. Ze hebben kritiek op de rampzalige kwaliteit van de producten, de motoren, de accu’s, de klantenservice en nog veel meer.
Als eigenaar van drie Jeeps (ja, ik ben fan) voel ik me nooit echt happy in een Stellantis-huis waar Jeep ‘ook’ wordt verkocht. De serviceafdeling weet niets van de producten, de verkoopafdeling weet het verschil niet tussen een JL of een JK, laat staan dat ze iets weten over de normale voorraad. En dan moet Lancia nog komen. Nee, een merk als Jeep verdient veel beter. Vooral de investeerders, oftewel de dealers, verdienen een betrouwbare, kwalitatief goede OEM die snapt hoe je merken en auto’s bouwt in plaats van alleen maar modellen te rebadgen.
Paul de Vries
Expert online automotive retail en oprichter kennisplatform voor online autoverkoop #DCDW
The post Paul de Vries: Het is een puinhoop bij Stellantis first appeared on Automotive Online.
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!