Occasionverkoop nam in september toe met 3,8%, Volvo wint terrein
Met name gebruikte bedrijfsauto’s worden meer verhandeld in september: de b2c-markt laat een plus zien van 17,0 procent.
Nederlandse autobedrijven verkochten in september 110.452 gebruikte auto’s aan particulieren. Dat is een groei van 3,8 procent vergeleken met dezelfde maand vorig jaar, zo blijkt uit cijfers van VWE.
In augustus steeg de occasionverkoop nog met 9 procent.
Tot en met september zijn er 1.060.247 auto’s verkocht aan particulieren op de b2c-markt. Dat is een toename van 8,7 procent vergeleken met vorig jaar.
Het aantal occasionverkopen tussen consumenten onderling (c2c) steeg in september met 9,9 procent. Afgelopen maand werden er 53.088 auto’s verkocht op de c2c-markt.
Top 5 best verkopende merken op de b2c-markt in september
Merk
Verkoop September 2024
Verandering (%)
Volkswagen
12.999
-5,2%
Peugeot
7.791
-2,1%
Toyota
7.127
+5,5%
Opel
7.298
-0,8%
Volvo
5.279
+20,2%
Bron: VWE, bewerkt door AM.
De gemiddelde showroomvraagprijs lagen 0,4 procent lager dan in augustus, blijkt uit de Autodata Occasion Index. De index komt uit op 136,8. Op jaarbasis is dat een afname van 7,6 procent. Maar ondanks deze daling zijn de vraagprijzen ruim 15,6 procent hoger dan voor de coronapandemie.
Diesel wint aan populariteit
AMV rapporteert een afname in zoekopdrachten naar EV’s en een toename in zoekopdrachten naar diesels, ook zoeken mensen meer naar benzineauto’s. Ruim de helft (54,9%) van de bezoekers, van onder andere Gaspedaal en Autotrack, zoekt in september naar een benzineauto, een toename van 2,9 procent vergeleken met augustus.
Ook in september zoeken mensen meer naar diesel, 8,8 procent van de zoekopdrachten (o,5 procentpunt meer dan vorige maand), dan naar elektriciteit. Zo vertegenwoordigt EV nu 7,1 procent van de zoekopdrachten, een daling van 0,3 procent in vergelijking met augustus. Iets minder dan een kwart zoekt een hybride benzineauto (24,4 procent). Die categorie daalt met 2,6 procentpunt ten opzichte van augustus (27 procent).
Hybride diesel (1,7 procent) neemt de vijfde plek over van lpg (1,5 procent) in de lijst van zoekopdrachten.
Bedrijfsauto’s
Met name gebruikte bedrijfsauto’s worden meer verhandeld in september: de b2c-markt laat een plus zien van 17,0 procent. Over het hele jaar laat deze markt een soortgelijke plus zien als die van personenauto’s. Tot en met september 2024 werden er in totaal 102.464 gebruikte bestellers verkocht op de b2c-markt, een toename van 8 procent vergeleken met 2023.
The post Occasionverkoop nam in september toe met 3,8%, Volvo wint terrein first appeared on Automotive Online.
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!