Juryrapport Zakenauto van het Jaar 2025: BMW mag zich koning van de zakenautomarkt noemen

De Renault Scenic E-Tech is uitgeroepen tot Beste Nieuwkomer 2025.

BMW mag zich koning van de zakenautomarkt noemen. Het merk won op 18 september, tijdens de uitreiking van de AM Driving Business Awards, de titel Zakenauto van het Jaar 2025 met de iX1/X1. Op plek twee vinden we de BMW i4. BMW’s zijn prijzig, maar daar krijg je wel veel voor terug, zo is de conclusie van de vakjury. Beste Nieuwkomer 2025 is de Renault Scenic e-Tech.

1. BMW iX1 / X1

Vorig jaar werd de BMW iX1 uitgeroepen tot Beste Nieuwkomer van het Jaar 2024. Dit jaar bevestigt het model, samen met de brandstof en hybride uitvoeringen, zijn positie als zakenauto op de Nederlandse markt door de titel Zakenauto van het Jaar 2025 in de wacht te slepen. BMW volgt daarmee Volvo op, dat vorig jaar de titel won met de XC40 als Zakenauto van het Jaar 2024. De beoordeelde iX1 haalt, ondanks zijn hogere aanschafprijs, de op een na hoogste score op het gebied van kilometerkostprijs en staat bovenaan de lijst als het gaat om kwaliteit van dealer en importeur alsmede het criterium beleving. Of, zoals een van de juryleden het verwoordt: “Het is de best rijdende EV op basis van een brandstofmodel.” Tot slot eindigt de iX1, samen met de i4, in de top 3 als het gaat om duurzaamheid. Dat positieve totaalbeeld wordt nog eens bevestigd door de vakjury. “Niet alleen de auto zit goed in elkaar, ook de aftersales heeft BMW Nederland goed op orde. Zeker in de zakelijke markt is dat van essentieel belang.” Wat verder meespeelt is de mogelijkheid om te kiezen voor een X1 met benzinemotor, een hybride aandrijflijn of een volledig elektrische versie. “Dankzij deze strategie wint BMW het momenteel van Audi en Mercedes, merken die vaak elektrische modellen op de markt brengen met een afwijkende vormgeving die niet iedereen aanspreekt,” laat de jury weten.

2. BMW i4

De i4 schopte het al tot Beste Nieuwkomer 2023 en verovert nu wederom een podiumplek direct achter de iX1/X1. De i4 is met een consumentenprijs vanaf 48 duizend euro (ex. BTW) verreweg de duurste auto in de top 10. De waardering voor kilometerkostprijs is hierdoor lager dan die van de iX1/X1 en de Renault Megane E-Tech. Het toont desondanks aan dat een hoge aanschafprijs in deze verkiezing geen belemmering hoeft te vormen om hoog te eindigen, zolang het met de restwaardes maar goed zit. En dat is bij BMW zeker het geval. Dankzij hoge scores op het gebied van kwaliteit dealer/importeur, beleving en duurzaamheid eindigt de i4 uiteindelijk op een welverdiende tweede plek. De jury vat het als volgt samen: “BMW Nederland doet wat ze zeggen, dat is veel waard.”

3. Renault Megane E-Tech

Het is voor het eerst in jaren dat Renault doordringt tot de top 10 van de verkiezing voor Zakenauto van het Jaar. De Renault Megane E-Tech eindigt zelfs op een derde plek en dat mag als een puike prestatie worden gezien. De Megane E-Tech is (na de Jeep Avenger) met een consumentenprijs van 32.975 euro (ex. BTW) het voordeligste model in de top 10. In combinatie met relatief hoge restwaarden zorgt dit ervoor dat de Megane E-Tech bovenaan eindigt als we kijken naar de kilometerkostprijs. Na BMW haalt Renault ook de hoogste score op het gebied van kwaliteit dealer/importeur en doet het merk het goed als we kijken naar het criterium duurzaamheid. Hier eindigt Renault in een gedeelde top 3 samen met BMW, Kia en Volvo. De auto zelf is volgens een jurylid ‘mooi gemaakt en het ziet er hip uit.’ De software is ontwikkeld door Google en is open source. Maar: “Grensverleggend is hij niet.” De zakelijke rijder kiest desondanks steeds vaker voor de Megane E-Tech, merkt een van de juryleden op. “Wij zien veel calculaties, leaserijders vinden het een aantrekkelijke auto.”

4. Kia Niro

De Kia Niro is inmiddels een oude bekende in deze verkiezing. De vorige generatie Niro won drie jaar geleden de titel Zakenauto van het Jaar 2022 en ook in de jaren daarna zien we de Niro regelmatig terugkeren in de top 10. De Niro wint het dit jaar van de concurrentie als het gaat om marktaandeel. Waar de Niro vorig jaar nog de hoogste score haalde wat betreft kilometerkostprijs, moet het model nu BMW voor zich laten. Ook op het gebied van kwaliteit dealer/importeur zien we een lagere waardering dan in voorgaande jaren. Dit heeft mogelijk te maken met de groei van het merk in Nederland. Zo waren er volgens meerdere juryleden in het afgelopen half jaar leveringsproblemen in de aftermarket. “Voor de lease en fleet had dit tot gevolg dat auto’s langer stilstaan dan gewenst en dat je langer gebruik moet maken van vervangende voertuigen.” Inmiddels zijn die problemen opgelost, zo laat men weten, en is de aftersalesservice weer op het niveau zoals men dat van Kia gewend is.

5. Volvo EX30

De Volvo EX30 maakt de top 5 compleet. De elektrische EX30 valt in dezelfde prijscategorie als onder meer de Tesla Model 3 en de Renault Megane E-Tech. De als vanouds hoge scores voor kwaliteit dealer/importeur en duurzaamheid helpen de EX30 aan een top 5-notering. Op de overige criteria scoort de EX30 over het algemeen gemiddeld. De waardering voor kilometerkostprijs is relatief laag (alleen de Skoda Enyaq haalt hier een lagere score). Opmerkelijk is volgens een jurylid dat ook Volvo kiest voor het uitfaseren van fysieke bedieningsknoppen in het interieur ten gunste van digitale schermen, een trend die we ook bij andere merken zien maar die niet perse bijdraagt aan het gebruiksgemak en in het verlengde daarvan de verkeersveiligheid. Daarom is hij minder geschikt als zakelijke poolauto, zo is de mening van de jury. Met zijn lage prijs levert de EX30 overigens wel in op de premium beleving waar Volvo voor zegt te staan, vinden enkele juryleden. Concluderend is de EX30 als totaalpakket een aantrekkelijk geprijsde, compacte elektrische Volvo die zeker zijn weg gaat vinden naar de zakelijke rijder. De registratiecijfers tonen het ook aan. Zo was de EX30 in april de bestverkochte elektrische auto van ons land.

Top 10 Zakenauto van het Jaar 2025

Merk
Model

BMW
iX1 / X1

BMW
i4

Renault
Megane E-Tech

Kia
Niro

Volvo
EX30

Skoda
Enyaq

Tesla
Model Y

Volkswagen
ID.4

Tesla
Model 3

Jeep
Avenger

De BYD Seal heeft de primeur van eerste Chinese nieuwkomer ooit in de verkiezing voor Zakenauto en Beste Nieuwkomer van het Jaar.

Beste Nieuwkomer 2025

1. Renault Scenic E-Tech

Als nieuwkomer biedt de Renault Scenic E-Tech volgens de vakjury een ‘vrijwel perfect totaalpakket’. De auto valt op met zijn gunstige kilometerkostprijs en scoort veel punten als het gaat om duurzaamheid. Binnen het strategische ‘Renaulution’ plan investeert de autofabrikant namelijk in verschillende initiatieven om niet alleen de producten en de productie duurzamer te maken, maar ook om daarna voertuigen terug te nemen en deze te refurbishen of te recyclen, met als doel een co2-vrije toekomst. De Scenic spreekt voor het eerst een nieuwe, jonge doelgroep aan. “Het nieuwe design slaat duidelijk aan.” Ook op de zakelijke markt raakt de Scenic de juiste snaar met de juiste combinatie van lage kosten, goede restwaarden, een aantrekkelijk design en prima functionaliteit. “Het is echt een goed ding.” Enig puntje van kritiek is het ontbreken van de derde zitrij die in de oude Scénic (toen nog met een é) wel aanwezig was.

2. BMW i5

De elektrische BMW 5-serie is maar liefst zo’n 25 duizend euro duurder dan de Renault Scenic E-Tech. Maar alles is relatief, want dankzij de kenmerkende hoge restwaarden van BMW eindigt het merk ook nu weer met een hoge notering in deze verkiezing. De auto wordt, evenals de Renault, als vernieuwend gezien met nieuwe features voor berijders die het verblijf in de auto veel aangenamer maken. De i5 scoort hoog als het gaat om zijn slagingskansen om volgend jaar de Zakenauto-titel in de wacht te slepen en haalt de op één na hoogste score op duurzaamheid.

3. Citroen ë-C3

Met de Citroën ë-C3 is er ‘eindelijk een betaalbare elektrische auto’, merkt een van de juryleden op bij de bespreking van de verkiezingsuitslag. De auto valt op met zijn vanafprijs van net geen 23 duizend euro (ex. BTW) en zijn lage kilometerkostprijs, die zelfs de laagste is van alle beoordeelde auto’s. De meer aangeklede (lees: duurdere) versies zullen de voorkeur hebben bij berijders, maar ook dan valt de elektrische C3 nog altijd in hetzelfde prijssegment als vergelijkbare brandstofmodellen. Dit kan de overstap naar elektrisch rijden voor de lease- en fleet een stuk eenvoudiger maken, zo is de constatering.

4. Peugeot e-3008/3008

Wat betreft praktisch gebruiksgemak levert de e-3008/3008 flink in ten opzichte van zijn voorganger. Aan de andere kant is de e-3008/3008 een modern ogende auto met, volgens een jurylid, een ‘schitterend’ interieur. De Peugeot scoort hoog als kanshebber voor de titel Zakenauto van het Jaar 2026 en laat alle concurrenten achter zich als het gaat om innovativiteit en de impact die de auto op de markt kan hebben. De waardering voor kilometerkostprijs is echter aan de lage kant.

5. Byd Seal

De BYD Seal heeft de primeur van eerste Chinese nieuwkomer ooit in de verkiezing voor Zakenauto en Beste Nieuwkomer van het Jaar. Ook de Seal biedt de voordelen die we inmiddels kennen van Chinese EV’s: veel ‘value for money’. Zo staat de Seal met 230 kW accupakket in de showroom voor 37.182 euro (ex BTW), terwijl Volkswagen voor een ID.7 met 210 kW accupakket 48.942 euro (ex. BTW) vraagt. Het is dan wel belangrijk dat ze niet alleen het product op orde hebben, maar vooral ook het traject daarna. Denk aan aftersales, garantieclaims, service level agreements en ook de restwaarde-ontwikkeling. Op die gebieden moeten ze zich nog wel bewijzen, zo is de mening van de jury.

Waar is Tesla?
De Model 3 werd Zakenauto van het Jaar 2021. Tesla eindigt in deze verkiezing nu op plek 7 en 9 met respectievelijk de Model Y en Model 3. Op basis van de elektrische auto’s zelf, zo is de jury van mening, is Tesla haast niet te verslaan. Het Amerikaanse merk scoort met auto’s die weinig onderhoud behoeven en desondanks weinig problemen vertonen. Er zijn echter meerdere redenen waarom het merk niet meer goed meekomt in deze verkiezing. Zo worden de plotselinge prijsverlagingen genoemd en de aftersales die als ‘dramatisch’ wordt omschreven. Dit laatste resulteert, na Jeep, in de laagste waardering voor het retailnetwerk. “Zakelijk is het nog steeds een moeilijk merk,” laat een van de juryleden weten. Daarnaast is Tesla niet meer de disruptieve factor van weleer, en krijgt het steeds meer concurrentie van de gevestigde automerken plus de Chinese nieuwkomers die zich in Europa manifesteren.
Jeep voor het eerst in de top 10
In de top 10 van de verkiezing voor Zakenauto van het Jaar vinden we voor het eerst het merk Jeep, dat met de elektrische Avenger in korte tijd zijn weg gevonden lijkt te hebben naar de zakelijke markt. De jury vindt dat bewonderenswaardig. De Avenger is met zijn relatief lage prijs van rond de 30 duizend euro en stoere vormgeving vooral een interessante poolauto voor fleetowners, zo is de mening van de jury. De auto krijgt een gemiddelde beoordeling als het gaat om de kilometerkostprijs en merkbeleving, maar scoort minder goed op zaken als duurzaamheid en kwaliteit van dealer/importeur, die samen met Tesla als laagste wordt gewaardeerd. Hij past volgens de jury desondanks goed bij de markt, vooral de uitstraling van de Avenger spreekt veel bedrijven aan.

Juryleden Zakenauto van het Jaar en Beste Nieuwkomer:

Odiel Mennink – (Journalist FemmeFrontaal)
Roland Tameling – (Journalist en ‘Huge Car Guy’)
Maaike–Hofwijk van Hemmen – (Fleetowner G4S)
Bettina de Bruin – (Fleetowner HumanTotalCare/ArboNed)
Joeri van Dam – (Journalist en EV-specialist)
Joost van der Meij – (COO BMW Financial Services Nederland)
Ferry Weijers – (Automotive Director Ayvens Nederland)
Lars de Vreij – (Algemeen Directeur Van Mossel Autolease Rotterdam)

The post Juryrapport Zakenauto van het Jaar 2025: BMW mag zich koning van de zakenautomarkt noemen first appeared on Automotive Online.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *