Freek Blekxtoon: ‘Zonder data kunnen garagisten geen goede diagnoses uitvoeren’

Na een carrière bij aftersales-partijen als Havam, Kuhne, GroupAuto en Nexus, werd Freek Blekxtoon in juli directeur bij aftermarket-leverancier NRF e-Mobility. Hij voorspelt een uitdagende tijd voor garagisten.

Wat doe je in je vrije tijd?

‘Ik heb twee belangrijke hobby’s: zeilen en muziek maken. Ik ben toetsenist in een band en sta al jarenlang op het podium, soms ook als zanger in een andere setting. Mijn muziekstijl is vooral rock, soul en blues.’

Waar komt jouw passie voor zeilen vandaan?

‘Dat begon in de tijd dat de Oosterschelde nog open was. Inmiddels zeil ik al 30 jaar vooral op het IJsselmeer, in Friesland en rond de Wadden. Met mijn boot kan ik na een drukke week helemaal tot rust komen en opladen voor de volgende week. Net zoals topsporters na een wedstrijd, doe ik dat na een week werken in automotive.’

Wat zijn de grootste uitdagingen in de aftermarkt?

‘Dat is voor garagisten toegang krijgen tot autodata. Original Equipment Suppliers (OES) hebben betere toegang tot data en trainingen. De aftermarket daarentegen mist dat vaak. Dit belemmert vrije reparateurs. Zonder data kunnen garagisten geen goede diagnoses of software-updates uitvoeren. De investering in trainingen, apparatuur en pass-thru-abonnementen voor verschillende automerken is enorm, en niet schaalbaar voor kleine bedrijven. Wij proberen eerder toegang te krijgen tot diagnose en data en daarin garagisten te helpen.’

Hoe kan de aftermarket deze uitdagingen aan?

’Onderdelenleveranciers moeten een breder pakket bieden, garagisten moeten specialiseren. Fabrikanten zoals Bosch en ZF hebben een grote voetafdruk in de aftermarket, maar de kleinere aftermarket-spelers krijgen het moeilijk als ze niet groeien. Daarin kunnen overnames dan weer een oplossing zijn. Uiteindelijk behouden de kleinere partijen bestaansrecht als zij specialistische kennis hebben.’

Wat is de kracht van NRF?

‘NRF heeft bijna 100 jaar ervaring in koeling en airconditioning, essentieel voor EV’s. Door reverse-engineering van EV’s kunnen we technologie en onderdelen identificeren en trainingen ontwikkelen. Wij hebben nu vier werkplaatsen en binnenkort zes helemaal ingericht om EV’s te kunnen ontmantelen voor trainingsdoeleinden. Tesla is een belangrijke focus bij ons omdat er weinig concurrentie is op het gebied van aftermarket. Zo houdt Tesla alle leveringen van onderdelen voor zichzelf. Meer kennis over zo’n auto kan garagisten helpen om effectiever een Tesla te repareren.’

Wat zijn de uitdagingen met Chinese merken en met name BYD?

‘Er zijn niet veel onderdelen voor deze auto’s. Chinese merken hebben geen gevestigde aftermarket, en hun leveranciers zijn moeilijk te vinden. Zij zitten vaak in China en hebben geen salesmensen die je kunt spreken. En als je een te pakken krijgt, spreekt die vaak enkel Chinees. Voor de verkoop van die auto’s blijft de slagingskans spannend zonder goede onderdelendistributie.’

Wat is je doel bij NRF?

‘Het productaanbod voor hybrides en EV’s uitbreiden. Dat wil ik in alle categorieën doen waar slijtage of breuk is. Dus stuurdelen, remdelen, filters, slangen, etc. Wij willen de eerste zijn die alle producten voor nieuwe modellen en automerken bieden.’

The post Freek Blekxtoon: ‘Zonder data kunnen garagisten geen goede diagnoses uitvoeren’ first appeared on Automotive Online.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *