Continental sluit fabriek voor bagageschermen in Duitsland, productie luchtvering verhuist naar Tsjechië
Ook sluit het bedrijf nog vier fabrieken waar producten voor andere sectoren worden gemaakt.
Contitech, een divisie van Continental die deels in de etalage staat, sluit de fabriek in Duitsland waar bagageschermen voor de auto-industrie worden gemaakt. Daarnaast verplaatst het bedrijf de productie van luchtbalgen voor luchtvering van Duitsland naar Tsjechië. Ook sluit het bedrijf nog vier fabrieken waar producten voor andere sectoren worden gemaakt. In totaal verdwijnen naar verwachting ongeveer 580 banen. Dit maakt het bedrijf bekend in een persbericht.
De fabriek in Stolzenau, waar bagageschermen voor de auto-industrie worden gemaakt, gaat dicht omdat volgens Continental de vraag sterk is gedaald en er geen uitzicht is op verbetering. Bovendien wordt in de fabriek slechts één product vervaardigd, en is de vestiging sterk afhankelijk van een beperkt aantal klanten, zo verklaart Continental de beslissing. Alle 110 banen op deze locatie komen te vervallen.
In Hannover verplaatst Continental de productie van luchtbalgen voor luchtvering in personenauto’s. De productie wordt in de eerste helft van 2026 stopgezet in Duitsland, en verplaatst naar de fabriek in het Tsjechische Jičín. In totaal verdwijnen 126 banen.
Naast de fabriek in Stolzenau sluit Continental nog vier andere fabrieken: in Bad Blankenburg, Moers, Geithain en Frohburg. Hier worden producten gemaakt voor andere bedrijfstakken, zoals industriële transportbanden (Bad Blankenburg), die onder meer worden gebruikt in bruinkoolcentrales.
Volgens de Duitse nieuwssite Autohaus leiden de plannen van Continental tot felle kritiek van de centrale ondernemingsraad van Continental Rubber en de chemievakbond IGBCE. “Wij zijn diep getroffen en geschokt,” zei de voorzitter van de ondernemingsraad, Matthias Tote. Hij eiste een financieel sterk vangnet voor zijn collega’s, van wie sommigen in economisch zwakke regio’s werken.
Strompelen
IGBCE-vertegenwoordiger Michael Linnartz zei dat Continental al jaren van de ene herstructurering naar de volgende strompelt. De werknemers hebben volgens hem steeds weer concessies moeten doen. “En toch komt het concern om de paar maanden met nieuwe bezuinigingsplannen op de proppen. Dat is destructief en demotiverend,” zei Linnartz.
In totaal verdwijnen naar verwachting ongeveer 580 banen. In Duitsland heeft Contitech 22 vestigingen met in totaal ongeveer 11.000 werknemers. Wereldwijd heeft het bedrijfsonderdeel ongeveer 39.000 medewerkers in 37 landen.
Ook andere OEM-toeleveranciers zitten in zwaar weer. Zo schrapt Forvia tot 10.000 banen in Europa, verdwijnen er 4.700 banen bij Schaeffler en 14.000 banen bij ZF Friedrichshafen in Duitsland.
The post Continental sluit fabriek voor bagageschermen in Duitsland, productie luchtvering verhuist naar Tsjechië first appeared on Automotive Online.
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!