Clepa somber over vooruitzichten toeleveranciers
Onzekerheid over de toekomst en (te) lage productievolumes spelen de industrie parten.
Clepa, de belangenbehartiger van de Europese toeleveranciers aan de auto-industrie, schetst een somber beeld van de toekomst. Lagere volumes zetten de winstgevendheid onder druk, zo blijkt uit het tweejaarlijkse onderzoek van Clepa en McKinsey. Voor het onderzoek werden 120 bedrijven bevraagd.
60 procent van de toeleveranciers voor de auto-industrie verwacht voor de komende 12 maanden een daling van de inkomsten. 68 procent van de leveranciers verwacht dat de winsten laag zullen blijven. 38 procent verwacht over 2024 break-even te draaien of zelfs verlies te lijden.
Als oorzaken worden gezien de grote onzekerheid in de markt, afname van de vraag en een afnemend concurrentievermogen van de EU. De onzekerheid gaat vooral over EV’s. De vraag stagneert en oem’s doen alles om kosten te besparen om hun ontwikkelingen op peil te kunnen houden.
Benjamin Krieger, secretaris-generaal van Clepa, benadrukt de zorgen van de sector en stelt: “De resultaten van de enquête schetsen een grimmig beeld. Europese toeleveranciers in de auto-industrie hebben de innovatieve kracht om de transformatie van mobiliteit te leiden, maar kostendruk zorgt in plaats daarvan voor banenverlies en fabriekssluitingen.”
ZF kondigde recent aan dat een kwart van het personeel in Duitsland op straat komt te staan.
The post Clepa somber over vooruitzichten toeleveranciers first appeared on Automotive Online.
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!