‘Bosch snijdt in werkuren en lonen van werknemers in Duitsland’

De werknemers, die contractueel 38 tot 40 uur per week werken, werken vanaf 1 maart 35 uur per week.

Bosch heeft aangekondigd dat het vanaf volgend voorjaar het aantal werkuren en daarmee ook de lonen van 450 werknemers in Duitsland zal verlagen. Dit is volgens Bosch nodig als antwoord op de verslechterde economische situatie in het land. Dit meldt Reuters.

De werknemers, die contractueel 38 tot 40 uur per week werken, werken vanaf 1 maart volgend jaar nog 35 uur per week, aldus een woordvoerder van het bedrijf. De maatregel wordt ingevoerd in meerdere locaties van Bosch, voornamelijk in Stuttgart en Gerlingen.

Miljoenen auto’s minder

In september zei Bosch-voorzitter Stefan Hartung dat hij dit jaar en volgend jaar een zeer geringe groei verwacht. Volgens Hartung produceert Europa enkele miljoenen auto’s minder dan vijf jaar geleden werd voorspeld, zei hij tijdens de IAA Transportation-beurs in Hannover. Hartung heeft in een interview met de krant Der Tagesspiegel ook laten weten dat hij verder banenverlies in Duitsland, bovenop de 7.000 die al zijn aangekondigd, niet kan uitsluiten. Ook andere toeleveranciers, zoals Schaeffler en ZF, hebben maatregelen aangekondigd

De verkorte werkuren komen op een moment dat de auto-industrie, de ruggengraat van Europa’s grootste economie, onder druk staat. Als teken van de problemen eist Volkswagen een loonsverlaging van 10 procent om kosten te besparen en de winst te verhogen, om zo het marktaandeel te verdedigen tegen goedkope concurrentie uit China en een afname van de vraag naar auto’s in Europa.

Volkswagen is niet de enige autofabrikant die maatregelen neemt nu Duitsland zich aan de rand van een recessie bevindt. Zo is Mercedes-Benz van plan om in de komende jaren de kosten met meerdere miljarden euro’s per jaar te verlagen, meldde Handelsblatt op 21 november.

The post ‘Bosch snijdt in werkuren en lonen van werknemers in Duitsland’ first appeared on Automotive Online.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *