Ayvens: verleng Sepp, pas volle gewichtskorting toe en verleng bijtellingsperiode EV’s
Ook de brancheorganisaties reageren teleurgesteld op de Prinsjesdagplannen van het kabinet.
Volgens leasemaatschappij Ayvens moet het kabinet de gister gepresenteerde plannen snel aanpassen zodat ‘duurzame mobiliteit betaalbaar blijft’. Dat meldt het bedrijf.
Het kabinet maakte gisteren bekend de mrb-gewichtskorting voor EV’s te verlagen. De accijnskorting voor brandstof wordt wel gehandhaafd. Volgens zowel brancheorganisaties als Ayvens pakt dat slecht uit voor de ontwikkeling van een tweedehands EV-markt omdat particuliere kopers door de onzekerheid minder snel een gebruikte EV zullen kopen. “Wordt er op dit moment een elektrische auto besteld dan weet men niet hoeveel belasting er betaald moet worden. Deze onduidelijkheid zorgt voor het uitstellen of zelfs het heroverwegen van de keuze voor een elektrische auto”, aldus de leasemaatschappij.
Ayvens heeft in Nederland een vloot van ruim 300 duizend voertuigen, waarvan dertig procent elektrisch is aangedreven. Op de volledig elektrische voertuigen moet het bedrijf forse afschrijvingen doen, waardoor het resultaat uit de remarketing onder druk staat. Het restwaardeverlies op de Tesla Model 3 wordt door de markt inmiddels ingeschat op bedragen tussen de 7 en 12 duizend euro. Ayvens heeft een van de grootste Tesla Model 3-vloten van Nederland.
Fiscale brug
“Momenteel zien we een opwaartse trend in het aantal verkochte tweedehands elektrische auto’s en plug-in hybrides. Zoals ook de Bovag en VNA stellen, zou het jammer zijn wanneer versobering van het stimuleringsbeleid gaat zorgen voor een neerwaartse trend, of dat gebruikte elektrische auto’s noodgedwongen naar het buitenland geëxporteerd worden”, schrijft Ayvens. “Het is belangrijk om een fiscale brug te vormen tussen het aanbod van zakelijke elektrische auto’s en de particuliere vraag naar jonge tweedehands elektrische auto’s.”
Ayvens pleit daarom voor een volledige gewichtscorrectie toe op de motorrijtuigenbelasting voor elektrische auto’s, het in stand houden voor de Sepp-subsidie voor particulieren die een gebruikte EV kopen en het oprekken van de bijtellingtermijn van 60 maanden naar 72 of zelfs 84 maanden.
“Ondanks de goede wil van bedrijven zijn vraagstukken als oplopende kosten van het wagenpark, teruglopende subsidies en netcongestie in combinatie met laadinfrastructuur hoofdbrekens voor ondernemend Nederland. Met een goed beleid kunnen die zorgen weggenomen worden zodat we de transitie naar duurzame mobiliteit versnellen”, aldus Ayvens.
Koploper
Het is volgens Ayvens positief dat het kabinet in het eerste kwartaal van 2025 gaat werken aan een langetermijnbeleid op autofiscaliteit. Dit had echter al veel eerder gemoeten. “Wij pleiten ervoor dat Nederland koploper blijft in de transitie naar duurzame mobiliteit. Daar is een lange termijnvisie voor nodig met betrouwbaar beleid en duidelijke bepalingen in het voordeel van het toegankelijk en betaalbaar houden van duurzame mobiliteit. We denken vanuit Ayvens graag mee over dit beleid met zowel onze branchevereniging VNA, de overheid, als mede-ondernemers.”
The post Ayvens: verleng Sepp, pas volle gewichtskorting toe en verleng bijtellingsperiode EV’s first appeared on Automotive Online.
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!