Autotelex: restwaarden van EV’s dalen, PHEV’s beleven korte opleving

Van de 30 duizend Tesla Model 3’s die in 2019 ons land in kwamen, zijn er inmiddels 25 duizend verhandeld.

Autotelex registreert een snel oplopend aantal taxaties en biedingen, ten opzichte van het
gemiddelde van heel 2024. Tot nu toe ziet de restwaardebepaler een licht dalende trend in restwaarden voor alle brandstofsoorten. De restwaarden van volledig elektrische auto’s dalen daarbij iets harder.

Er werd in januari een recordaantal van 24.619 auto’s geïmporteerd. De nadruk lag zoals verwacht op jonge bouwjaren. Verder noemt Autotelex “opvallend veel PHEV’s” in de top 30.

Import/export EV’s

Qua elektrische auto’s werd er met 3.383 stuks vooral veel geëxporteerd. Er werden 945 EV’s geïmporteerd. Er gingen dus ruim 2.500 meer gebruikte EV’s het land uit dan erin. De Model 3 is een grote bijdrager van de exportcijfers, en vestigde zelfs een exportrecord. In de eerste maand van 2025 verlieten 1.524 Model 3’s ons land. Ten opzichte van januari 2024 is dat een stijging van 28 procent.

[tekst gaat verder onder de tabellen]

Top 10 geëxporteerde EV’s in januari 2025

Merk/model Aantal
1 Tesla Model 3 1.524
2 Hyundai Kona Electric 247
3 Kia e-Niro 215
4 Hyundai IONIQ 6 169
5 Nissan Leaf 159
6 Audi e-tron 136
7 Hyundai IONIQ 5 131
8 Volkswagen e-Golf 84
9 Hyundai Ioniq 66
10 Renault Zoe 59
Totaal 3.483

Bron: Autotelex

Top 10 geïmporteerde EV’s in januari 2025

Merk/model Aantal
1 Fiat 500 e 79
2 Tesla Model Y 53
3 Tesla Model 3 49
4 Mini Electric 36
5 Audi e-tron 28
6 Volkswagen ID.3 26
7 Opel Corsa-e 25
8 Mercedes-Benz EQE SUV 22
9 Volkswagen e-Up 21
10 Volkswagen ID.4 21
Totaal 945

Bron: Autotelex

Restwaarde Tesla Model 3

Autotelex zag de restwaarden van elektrische personenauto’s in januari 2025 harder zakken dan die van auto’s met een brandstofmotor. De Tesla Model 3 was hier ‘vreemd genoeg’ een uitzondering op. Eind 2019 werden er veel Tesla Model 3’s verkocht, omdat er dat jaar voor het laatst geprofiteerd kon worden van 4 procent bijtelling. Hierdoor ontstond in de afgelopen jaren een groter aanbod van gebruikte Model 3’s.

Van de 30 duizend Tesla Model 3’s die in 2019 ons land in kwamen, zijn er inmiddels 25 duizend verhandeld, waarvan ruim 8 duizend geëxporteerd. Informatieleverancier Indicata meldde onlangs dat de restwaarde van de Model 3 met 30 procent is afgenomen in de afgelopen twee jaar. Het vervallen van de aanschafsubsidies – ook voor gebruikte EV’s – draagt bij aan een lager prijsniveau voor gebruikte EV’s.

Vooruitblik

Autotelex voorspelt dat de restwaarden van EV’s voorlopig onder druk blijven staan. Het aanbod groeit, de nieuwprijzen dalen en ook de gematigde belangstelling zorgen voor dalende restwaarden.

Verder signaleert Autotelex een nieuwe, maar tijdelijke opleving voor plug-in hybrides. Eigenaren van PHEV’s profiteren tot eind 2025 van gereduceerde mrb-tarieven. Vanaf 2026 betalen PHEV-rijders weer het volle tarief en dat zal potentiële kopers ‘doen afschrikken’, aldus Autotelex.

Taxatiestatistieken 2025/2024
Taxatiestatistieken 2025/2024 (Bron: Autotelex)

The post Autotelex: restwaarden van EV’s dalen, PHEV’s beleven korte opleving first appeared on Automotive Online.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *